olafo olafo
893
BLOG

Manipulacje Eski w sprawie Trybunału Konstytucyjnego

olafo olafo Prawo Obserwuj temat Obserwuj notkę 18

Z blogu Wiesławy dowiedziałem, że nową notkę wyprodukowała kol. Eska. Jako, że dawno temu mnie u siebie zbanowała nie czytam jej notek. Dzisiaj zrobiłem wyjątek i dowiedziałem się od kol. Eski, że PO zwykłą ustawą poprawiło konstytucję, a ściślej rzecz biorąc rozszerzyło konstytucyjne uprawnienia TK. Obok tych kłamstw nie sposób przejść obojętnie stąd moja notka. Najpierw sięgnijmy do przepisów Konstytucji:

Art. 188.

Trybunał Konstytucyjny orzeka w sprawach:

  1. zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją,
  2. zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymagała uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie,
  3. zgodności przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe, z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami,
  4. zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych,
  5. skargi konstytucyjnej, o której mowa w art. 79 ust. 1.

Eska ogłasza w swojej notce, że w nowej ustawie o TK, w art. 3 ust. 6 znalazł się przepis, który rozszerza kompetencję TK. Brzmi on tak:

Trybunał rozstrzyga o stwierdzeniu przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W razie uznania przejściowej niemożności sprawowania urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Trybunał powierza Marszałkowi Sejmu tymczasowe wykonywanie obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Istotnie nie ma tej kompetencji w art. 188 Konstytucji. Ale konstytucję należy czytać w całości, spójrzmy na art. 131 ust. 1:

Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie może przejściowo sprawować urzędu, zawiadamia o tym Marszałka Sejmu, który tymczasowo przejmuje obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej. Gdy Prezydent Rzeczypospolitej nie jest w stanie zawiadomić Marszałka Sejmu o niemożności sprawowania urzędu, wówczas o stwierdzeniu przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej rozstrzyga Trybunał Konstytucyjny na wniosek Marszałka Sejmu. W razie uznania przejściowej niemożności sprawowania urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Trybunał Konstytucyjny powierza Marszałkowi Sejmu tymczasowe wykonywanie obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej.

A więc, wszystko się zgadza, ustawa o TK w zasadzie powtarza uregulowanie z Konstytucji. Próbowałem to wytłumaczyć kol. Esce pod notką Wiesławy ale bez skutku. Łaskawa była odpisać:

@OLAFO
Nieprawda, uprawnienia art.131 dotyczą Prezydenta i sytuacji, kiedy jest fizycznie niezdolny do podjęcia własnej decyzji. Zapis ustawy całkowicie to pomija i pozwala TK na samodzielną decyzję o zdolności prezydenta do sprawowania władzy, przenosząc to do uprawnień TK, a tego w konstytucji nie ma.

W mojej dziedzinie, jak to nazwałeś, mam bez przerwy do czynienia a takimi sztuczkami prawnymi i robieniem ludzi w durnia poprzez wprowadzanie przepisów w rozporządzeniach niezgodnie z zapisami ustawowymi. 
Nie kombinuj. To jest ordynarny przekręt wzmacniający prawa TK niezgodnie z konstytucją.
ESKA18:03
133141023

Pierwsza manipulacja to stwierdzenie, że art. 131 dotyczy uprawnienia prezydenta. Jest to półprawda. W ust. 1 tego przepisu wyraźnie jest mowa o kompetencji Marszałka Sejmu, który obowiazany jest o powiadomić TK o przejściowej niezdolności w sprawowaniu urzędu przez prezydenta. Tylko MS może to uczynić, nikt inny.

Druga manipulacja a tak naprawdę kłamstwo to stwierdzenie, że zapisu ustawy pozwala TK na samodzielną decyzję o zdolności prezydenta do sprawowania władzy. Zacytujmy   in extenso rozdział 10 nowej ustawy o TK, który reguluje postępowanie w sprawie stwierdzenia przeszkody w sprawowaniu urzędu przez prezydenta.

Rozdział 10
Postępowanie w sprawie stwierdzenia przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

Art. 116.
Marszałek Sejmu, we wniosku w sprawie stwierdzenia przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, wskazuje okoliczności, które przejściowo uniemożliwiają Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej sprawowanie urzędu oraz uniemożliwiają zawiadomienie o tym Marszałka Sejmu.
Art. 117.
1.Trybunał rozpoznaje wniosek Marszałka Sejmu niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 24 godzin od jego złożenia.
2.Trybunał rozpoznaje wniosek na rozprawie, z wyłączeniem jawności.
3.Uczestnikami postępowania są:
1) Marszałek Sejmu;
2) Marszałek Senatu;
3) Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego;
4) Prokurator Generalny;
5) Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
4.Jeżeli uczestnik postępowania nie może brać udziału w rozprawie osobiście, może wyznaczyć swojego przedstawiciela.
5.Przedstawicielem:
1) Marszałka Sejmu może być upoważniony przez niego Wicemarszałek Sejmu;
2) Marszałka Senatu może być upoważniony przez niego Wicemarszałek Senatu;
3) Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego może być upoważniony przez niego Prezes Sądu Najwyższego;
4) Prokuratora Generalnego może być upoważniony przez niego zastępca Prokuratora Generalnego;
5) Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej może być upoważniony przez niego zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
6.Nieobecność na rozprawie uczestnika postępowania albo jego przedstawiciela nie wstrzymuje rozpoznania wniosku.
Art. 118.
1.Jeżeli podczas rozprawy pojawią się wątpliwości dotyczące okoliczności, o których mowa w art. 116, Trybunał w drodze postanowienia może zlecić Prokuratorowi Generalnemu wykonanie określonych czynności w wyznaczonym terminie i odroczyć rozprawę.
2.Odroczenie rozprawy nie może trwać dłużej niż 24 godziny.
3.Prokurator Generalny niezwłocznie zawiadamia Trybunał o wynikach czynności podjętych w celu wykonania postanowienia, o którym mowa w ust. 1.
Art. 119.
1.Trybunał wydaje postanowienie o stwierdzeniu przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz o powierzeniu Marszałkowi Sejmu, nie dłużej niż na 3 miesiące, tymczasowego wykonywania obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
2.Postanowienie traci moc, jeżeli:
1) przed upływem określonego w nim terminu Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej zawiadomi Marszałka Sejmu oraz Trybunał o możliwości sprawowania urzędu;
2) zaistnieje okoliczność, o której mowa w art. 131 ust. 2 pkt 1, 2, 4 lub 5 Konstytucji.
Art. 120.
1.W przypadku gdy po upływie terminu, na jaki Trybunał powierzył Marszałkowi Sejmu tymczasowe wykonywanie obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, okoliczności, które przejściowo uniemożliwiają Prezydentowi sprawowanie urzędu, nie ustały, Marszałek Sejmu może powtórnie, jednokrotnie, wystąpić do Trybunału z wnioskiem w sprawie stwierdzenia przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
2.Do rozpatrzenia powtórnie złożonego przez Marszałka Sejmu wniosku w sprawie stwierdzenia przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej stosuje się przepisy art. 117-119.

Wskazane wyżej uregulowania tylko potwierdzają wnioskowy charkter tego postępowania. Jedynym organem mającym legitymację do wszczęcia tego postępowania jest Marszałek Sejmu. Trybunał nie może z urzędu wszcząć tej procedury.

I to by było tyle na temat konstytucyjnych "mądrości" kol. Eski.

Aktualizacja

Dziękuję blogerowi Stanisławowi Aniołowi za próbę sprosotwania manipulacji pod notką Eski. Niestety lektura komentarzy do niego skierowanych m.in. pana Brody pozwala stwierdzić, że to wołanie na puszczy. Z tymi osobami racjonalna dyskusja jest bardzo utrudniona, a w zasadzie niemożliwa.

olafo
O mnie olafo

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka